donderdag 3 april 2014

Ringslangen in de polder ( de Krimpenerwaard )

Door het het warme voorjaar zijn  de ringslangen in de Krimpenerwaard vroeg uit hun winterslaap ontwaakt. Massaal zijn ze tevoorschijn gekomen om zich te goed te doen aan de lentezon. Nu zo vroeg in het voorjaar als het gras nog heel kort is kan je wat gemakkelijker vinden op een aantal plaatsen in de Krimpenerwaard. Dit is ook de tijd dat ze heel kwetsbaar zijn omdat ze zichtbaar zijn . Met grote regelmaat pakken reigers en loslopende honden en katten een ringslang. Dus nu zon overvloedig schijnt ben ik op pad gegaan naar deze bijzondere bewoner van de polder. Op de fiets zoekend naar beschutte stukken polder die snel opwarmen in de zon. En dan maar rustig lopend en naar de grond kijken of ze er lagen in de zon. Opvallend was de hoeveelheid ringslangen die ik tegen kom , veel meer dan andere jaren. Ook op plekken met best veel wandelaars. Niets vermoedend liepen ze soms op nog geen meter langs de kleine slangetjes. De verbazing was des te groter als ze er later achter kwamen waar ze langs waren gelopen. Nu zijn de meeste bewoners van de Krimpenerwaard er ook niet van hoogte dat er slangen leven in hun polder. Misschien is dat ook maar beter . Vinden van ringslangen is een, maar ze ook nog redelijk op de foto krijgen is een drama zo tussen het gras. Dus helemaal plat op je buik en heel rustig richting de slang schuiven. Uiteindelijk heeft mij dit een aardige serie foto's opgeleverd .























7 opmerkingen:

  1. Hoi Frans.

    Prachtige foto's Frans.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige serie Frans van deze Ringslang die ik ook zo graag een keer voor m'n lens wil hebben!!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gewoon doen alsof je een ringslang bent dus! Ik vind het echt prachtige foto's. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat knap gedaan.
    Ik vind het echt schitterende foto's.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Frans. Gefeliciteerd met deze plek Frans! En ik maar zoeken!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frans,
    Lijkt me geweldig om ze te vinden en te fotograferen. Heb ze zelf helaas nog nooit gezien dus ik geniet er hier van. Mooi licht had je, en daardoor erg fijne en frisse kleuren.
    Foto 2 en 3 zijn schitterend door de wazige begroeiing, en de 4e met het tongetje is ook een topper.
    Ik vind het vaak niet zo prettig kijken als de punt van de kop buiten de scherptediepte valt, maar die laatste foto is toch wel heel apart, alle aandacht gaat nu naar de ogen.
    Knap werk geleverd.
    Groeten Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ola, prachtige shots, ik droom.groetjes uit Belgie

    BeantwoordenVerwijderen