maandag 31 december 2012

Een terugblik op 2012

Om tot een  jaaroverzicht te komen van 2012 moest ik vele lastige  keuzes maken tussen de mooiste foto's van het afgelopen jaar. Welke foto's moest ik schrappen om uiteindelijk om op een foto per maand uit te komen. Nog even getwijfeld of ik er toch niet twee foto'per maand zou doen, maar dan werden het toch nog wel heel erg veel foto's op deze blog. Hieronder mijn keuzes van 2012!     
    Januari

De Broekmolen bij Streefkerk in het late avondlicht. Helaas nog geen sneeuw deze maand, maar slecht weer levert vaak prachtig gekleurde luchten op. 
19mm, 1/40 sec,  f/11 ,  iso 400  

    Februari

Eindelijk was de winter daar. En dat hebben geweten ook.  Het eerste weekend in februari was het bitterkoud (-19). Door de kou vroor de mist aan zodat een bijzonder winterlandschap ontstond.
19mm, 1/250 sec,  f/8,  iso100 

    Maart

Half maart samen met mijn zoon opzoek gegaan naar ringslangen in de Krimpenerwaard.Zo vroeg in het voorjaar net uit de winterslaap komend is de kans het grootst dat je ze in de zon ziet liggen. En eindelijk een aantal gevonden. Prachtig zijn deze schuwe amfibieën. 
100mm, 1/30 sec,  f/9,  iso 200 

    April

Na een koude nacht probeerde deze vlieg zich op de rijp wat op te warmen in het vroege zonnetje.
100mm + 36mm tussenring, 1/40 sec,  f/7,1 ,  iso 200

    Mei

Deze puntgave platbuik in detail. Zo dichtbij is de schoonheid van deze libel goed te zien. Zoals al mijn macro's is deze ook handmatig scherpgesteld en belicht.
100mm, 1/30 sec,  f/10, iso 400 

    Juni

Deze maand hadden de vlinders het zwaar door het slechte weer. Dit icarusblauwtje probeert zich staande te houden tegen de harde wind. Omgezet in zwart-wit.
100mm,  1/80 sec,  f/8, iso 400

    Juli

Met zonsopkomst dit setje witjes gefotografeerd.
100mm, 1/320 sec,  f/5,6 ,  iso 400 


    Augustus

Het zachte ochtendlicht in de polder, de mist en de opkomende zon zorgen voor deze zachte pastelkleuren even na zonsopkomst.
37mm + 3 stops grijsverloop filter, 1/40 sec,  f/9,  iso 400

    September

Een wonderlijke morgen in de polder. Zelden zo kleurrijk schouwspel gezien dat slechts een tiental minuten duurde.
17mm + 3 stops grijsverloopfilter, 1/6 sec,  f/9,  iso 400


    Oktober

De herfst is weer aangebroken dus de paddenstoelen zijn er weer in grote getalen. Hier het detail van een inktzwam. Vooral de wat oudere exemplaren hebben een grote diversiteit aan vormen.
100mm,  1/13 sec,  f/4,5 ,  iso 200


    November

Door de schittering van het zonlicht in de sloot ontstonden deze diafragmaringen in de achtergrond. Ik heb het statief net zo lang heen en weer verschoven totdat ze precies achter het geweizwammetje vielen. Daarna heb ik het zwammetje wat bijgelicht met een klein led-zaklampje.
100mm,  f/8,  1/50 sec,  iso 400


    December

De eerste sneeuw van deze winter, al was het hier in de Krimpenerwaard niet echt veel. Deze foto is ruim voor zonsopkomst genomen, op het moment dat de lucht langzaam begon te kleuren.
17mm + 2 stops grijsfilter, 1,0 sec,  f/10, iso 100

12 opmerkingen:

  1. Frans ik denk dat voor jou het kiezen helemaal mooilijk is tussen extra mooi en extra mooi is moeilijk te kiezen het was voor jou wel een heel mooi fotojaar gefeliciteerd. wij (cobie en ik) wensen jullie een heel gezond en fijn nieuw jaar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje, Frans, wat een prachtige foto's. Een aantal kan ik me nog herinneren. Leuk om ze in deze serie nog eens terug te zien. Alhoewel ik al je foto's geweldig vind, vind ik het deel 7 t/m 12 het mooiste. Wat een unieke beelden. Gezellige jaarwisseling. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans,
    Ja, wat is dat kiezen moeilijk hè, ik lees het bij iedereen en heb er zelf ook zo mee geworsteld.
    Jouw keuzes zijn in elk geval zeer geslaagd, je laat hier zien dat je enorm veel in je mars hebt, vooral je landschappen vind ik top en heel inspirerend, maar ook met de macrolens weet je goed om te gaan.
    Hoewel kiezen dus moeilijk is, kies ik hier toch een favoriet, en dat is augustus, wat een buitengewoon mooie sfeer heb je hier vastgelegd.
    De kleuren van september zijn subliem, wat een plaat!
    Frans, ga in het nieuwe jaar zo door, ik geniet er van!
    Fijne jaarwisseling en groetjes,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Frans,
    Het eerste wat mij opvalt aan jou foto's is dat ze zoveel sfeer uitstralen, vooral de mist-foto's. Augustus is een van mijn favorieten, maar de vlindertjes van Juli vind ik ook geweldig. Februari is een supermooie winterfoto.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig overzicht Frans.
    Mooie foto's heb je hier voor uitgezocht, die ik graag nog eens bekijk.
    Gelukkig nieuwjaar, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Frans, wat een geweldig mooie foto`s.
    Prachtig je landschappen en bij de macro`s zie ik goed je oog voor detail.
    Ik hoop dat je het komend jaar weer veel moois voor je lens zult krijgen, in ieder geval veel plezier met fotograferen en gezond en gelukkig 2013.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto's hopen dat 2013 weer zo'n mooi foto jaar word.

    Gr Wendelien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Frans, als eerste wil ik je bedanken voor je reactie op mijn blog!
    En nu ik hier ben, ben ik stil... jeetje wat pracht foto`s maak jij!
    Ik ben dus diep onder de indruk, super zoals jij met licht weet te spelen.
    Alle goeds voor dit nieuwe jaar en ik blijf je volgen!
    Groetjes Cristien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Frans...

    Tjonge ik word helemaal vrolijk van je blog, wat mij jij
    mooie foto's en zo gevarieerd..je bent bent van alle markten thuis zeg maar..
    September en December zijn bij mij zwaar favoriet, maar dat wil niet zeggen dat de rest niet goed is, ze zijn allemaal super!!
    Ik wens jullie ook een heel gezond en fijn 2013...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtige en gevarieerde serie heb je kunnen maken in het
    afgelopen jaar.
    De landschappen vind ik allemaal heel mooi en sfeervol.
    Maar ook je macro's mogen er zijn, waarbij ik vooral ook de
    mooie ringslang bewonder.
    Veel mooie fotomomenten gewenst in het nieuwe jaar.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldige serie foto's, ik vind ze stuk voor stuk prachtig.
    Ik wens je nog een geweldig nieuw fotojaar toe.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Frans, Je hebt wel een erg mooie diverse serie uitgezocht. Dus ook erg moeilijk om een keuze te maken wat een favoriet is. ik heb een zwak voor een mystieke sfeer vooral met mist en dus augustus is een van mijn favorieten met die mooie zachte pastelkleuren. Prachtig. Maar ook het hertegeweitje vind ik nog steeds erg mooi.Dank je voor je fijne reactie op mijn blog. Ik kijk alweer uit naar de eerste voorjaarsfoto's. :) Fijne dag nog.groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen