zondag 18 november 2012

Net wat anders..

Ik heb de laatste weken heel wat tijd besteed aan het fotograferen van paddenstoelen. Steeds opzoek naar mooie vormen en het juiste licht. Vooral het fotograferen met tegenlicht leverde aparte sfeerbeelden op. Bij deze tegenlicht opname heb ik de paddenstoel wat bijgelicht met een ledlampje.
Op een elzenkatje groeide dit mini paddenstoeltje (mycena) van slechts 1 cm groot. Statief helemaal plat op de grond en scherp gesteld met behulp van live-view .
Overal op de grond groeide uit het dode blad dit soort mini paddenstoeltjes. Ik heb het paddenstoeltje wat bijgelicht met een ledlampje en een stukje zilverpapier. De bokeh in de achtergrond werd veroorzaakt door de regendruppels in de struiken . 
Bij zonsopkomst heb ik dit paddenstoeltje gevonden in een slootkant. Toen heb ik net zo lang de camera verplaatst totdat de bokeh precies achter de paddenstoel viel.
De onderzijde van een oorzwammentje . Belicht op het wit van dit zwammentje, zodat de achtergrond mooi donker wordt.
Dit geweizwammentje deed zijn naam veel eer aan en stak mooi af tegen de lichte achtergrond .
Een detail van een hazenpootje (inktzwam) . Vooral de wat oudere exemplaren hebben een grote diversiteit aan vormen.
Voor velen de mooiste onder de paddenstoelen, de vliegenzwam.

8 opmerkingen:

  1. je hebt hier heel veel tijd aan besteed,maar dan heb je ook eer van je werk.van mij mogen sommigen wel groter in de vergroting komen ze nog mooier uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frans,
    Nou dat kan ik van jou ook zeggen dat je mooi gebruik hebt gemaakt van het licht. Mooi die bokeh cirkels op de achtergrond van sommige foto's.Het geweizwammetje heb je heel mooi vastgelegd. Sprookjes achtig. Prachtig.gr Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben hier op tegenbezoek en wordt aangenaam verrast door deze prachtige paddenstoelenblog. Prachtige opnamen heb je gemaakt die de titel van de
    waar maken.
    Ik voeg je toe aan mijn blogrol zodat ik je blogjes niet mis...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Frans.
    Dit is een hele mooie serie van de paddenstoelen.
    Het geweizwammetje vind ik helemaal een topper.
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zie dat je de vliegende schotels on line hebt gezet Frans en hoe. De inktzwam vind ik heel speciaal gedaan met van dat fraaie licht en een mooie uitsnede. Topwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hà Frans, wat een prachtige foto`s heb je gemaakt, ik kan zien dat je er veel aandacht aan hebt besteed.
    Leuk gedaan dat spelen met de bokeh, vooral bij foto 5 vind ik het heel mooi, het lijkt net verlichtte rook in een schaaltje.
    Leuk ook de details van het hazenpootje.
    Ik ga je blog volgen,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht foto's Frans, mooi gespeeld met belichting.
    Mooie achtergronden heb je ook.
    Het geweizwammetje komt prachtig uit tegen het licht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Frans, wat een moois laat je hier zien, ik ga weer helemaal verlangen naar de herfsttijd met de paddenstoelen. Het zijn eigenlijk allemaal juweeltjes, maar die prachtige bokeh-foto's 5 en 9 stijgen er voor mij nog eens extra hoog boven uit, dikke complimenten!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen